Concerten

VOOR KRISTIAAN

Aalst, Sint-Martinuskerk, Zondag 2 juni 2024, 16u

BachPlus eert Kristiaan Van Ingelgem

Sint-Gillis-Dendermonde, Sint-Egidiuskerk, Zaterdag 8 juni 2024, 20u

Liber Amicorum

Kristiaan van Ingelgem overleed op 15 februari laatstleden, net geen tachtig. Zijn reputatie als organist, beiaardier, componist en improvisator was internationaal. En toch bleef Kristiaan ook gedurende zijn lange carrière als stadsbeiaardier en organist van de Sint-Martinuskerk in Aalst zeer intens verbonden met het muziekleven van zijn stad en regio. Zijn beiaardwerken worden over de hele wereld gespeeld maar in Aalst heeft Kristiaan van Ingelgem met talrijke deuntjes die sinds decennia op de beiaard klinken de soundscape van de Stad Aalst als geen ander bepaald. Bovendien is er in Aalst geen vereniging of muzikant die niet iets aan Kristiaan Van Ingelgem te danken heeft.

Een huldigingsconcert

Op voorzet van Peter Thomas, Maarten Van Ingelgem en Koen Uvin, wil het internationaal gereputeerde barokensemble BachPlus o.l.v. Bart Naessens Kristiaan van Ingelgem als cantor van deze tijd eer betuigen met een huldeconcert op zondag 2 juni 2024, om 16u.

Dit concert zal plaats vinden in het prachtig gerestaureerde hoogkoor van de Sint-Martinuskerk in Aalst. Naast het oor zal dus ook het oog verwend worden. In dit concert willen BachPlus o.l.v. Bart Naessens en leraren van de Academie voor Podiumkunsten Utopia Kristiaan van Ingelgem postuum danken.

Het programma

De composities die Kristiaan van Ingelgem schreef zijn niet alleen bijzonder talrijk maar ook erg gevarieerd. De opuslijst in wording bevat naast grote orgelwerken ook fijne orgelminiatuurtjes, tientallen werken voor beiaard, werken voor koor en voor vocale ensembles, kamermuziek voor de meest uiteenlopende bezettingen, toneelmuziek, een passie, symfonische werken, psalmen, liederen tot en met bewerkingen van liederen van Wannes Van de Velde. Tal van deze composities zijn gelegenheidswerken, maar dat betekent allerminst dat hun artistieke waarde beperkt zou zijn. Kristiaan besteedde immers aan elke compositie evenveel zorg en aandacht. Onder deze honderden werken vinden we talrijke verfijnde muzikale pareltjes die een begenadigd, creatief, bescheiden en gul componist verraden.

BachPlus focust in dit programma op deze vrijwel onbekende composities en voert deze uit volgens zijn eigen hoogstaande artistieke normen. Het wordt voor de concertgangers een verrassend concert dat een caleidoscopische blik biedt op het oeuvre van Kristiaan.

De uitvoerders: BachPlus o.l.v. Bart Naessens

BachPlus aan muziekminnend Aalst voorstellen hoeft nauwelijks. Al ruim dertien jaar brengt het ensemble barokconcerten in de Jezuïetenkapel in Aalst en koesteren Bachliefhebbers BachPlus als hun best kept secret.

De musici van BachPlus, allen gepokt en gemazeld door hun activiteiten in internationaal gerenommeerde ensembles als Collegium Vocale Gent, Anima Eterna, La Petite Bande … delen hun enthousiasme voor het geniale, alles overstijgende en steeds weer verrassende oeuvre van Bach.

Niet bijwonen, maar beleven

Onder de bezielende leiding van Klara Musicus van het jaar Bart Naessens repeteert en concerteert men uiterst professioneel maar in een warme, vriendschappelijke sfeer waarin iedereen open staat voor artistieke inbreng en ervaringen van mede-musici. Misschien is het wel deze artistieke openheid die BachPlus onderscheidt van andere ensembles en het bijwonen van hun concerten tot een intense muzikale en emotionele beleving maakt.

Een orgelconcert en een Liber Amicorum

Om een componist/organist te eren, ligt het voor de hand een orgelconcert te organiseren. Alleen… momenteel is er geen passend en goed bespeelbaar orgel in de stad. Het orgel van de Sint-Martinuskerk is voor restauratie ontmanteld, het orgel van de Sint-Jozefskerk staat in de steigers. Maar het orgel helemaal links laten liggen kan moeilijk.

Daarom wordt op 8 juni 2024, 20u in de Sint-Egidiuskerk van Sint-Gillis-Dendermonde, Kristiaans geboorteplaats, een orgelrecital georganiseerd. Peter Thomas en Stijn Hanssens zullen er samen met het koperensemble Ernest Maes werken van Van Ingelgem uitvoeren op het Marcussenorgel. De blikvanger in dit concert wordt de première van een muzikaal Liber Amicorum, een vriendenboek met orgelwerken die bevriende organisten aan Kristiaan opdroegen.

De uitvoerders

Peter Thomas

Na zijn studies aan de conservatoria van Gent en Antwerpen, waar hij eerste prijzen behaalde voor onder andere piano, orgel, kamermuziek, contrapunt en fuga, specialiseerde Peter Thomas zich in het orgelspel aan het Conservatorium van Maastricht, waar hij het diploma Uitvoerend Musicus behaalde met grootste onderscheiding in de orgelklas van Kamiel D’Hooghe.

Als organist is hij te horen op meerdere cd-opnamen en werkt hij regelmatig mee met producties van Klara, Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor. Hij is ook vaste organist van het Gents Madrigaalkoor.

Naast het verzorgen van publicaties zet hij zich in voor activiteiten die het orgel bij een breed publiek promoten. Peter Thomas is gewezen directeur van de Academie voor Podiumkunsten Utopia Aalst en docent muziekschriftuur aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Antwerpen. Hij is als organist verbonden aan de Abdijkerk van Grimbergen.

Stijn Hanssens

Stijn Hanssens (°1982) volgde zijn professionele muzikale opleiding aan het Lemmensinstituut te Leuven waar hij het diploma van ‘Meester/Master in de Muziek: Orgel’ behaalde aangevuld met het aggregaatsdiploma.

Hij zette er zijn studies verder en behaalde, na een recital volledig gewijd aan 19de en vroeg 20ste-eeuwse symfonische orgelmuziek en de creatie van een eigen werk, met Grootste Onderscheiding het Specialisatiediploma (MaNaMa) orgel.

Hetzelfde jaar werd zijn compositieopleiding met een Meestergraad bekroond. Tot zijn belangrijkste leraars behoren: Luk Bastiaens (orgel), Peter Pieters (orgel en compositie) en Ludo Claesen (contrapunt en fuga). Om zich te verdiepen in de verschillende stijlen van het orgelspel volgde hij diverse meestercursussen in binnen- en buitenland. Als organist is hij verbonden aan de St.-Pieterskerk te Jette waar hij het waardevolle Van Bever-orgel uit 1898 bespeelt. Tevens is hij redactielid van het Vlaamse orgeltijdschrift ‘Orgelkunst’ en voorzitter van de gelijknamige VZW.  Hij is directeur van de Stedelijke Kunstacademie voor Muziek, Woord, Beeld en Dans te Halle. Daarnaast vertegenwoordigt hij het Deeltijds Kunstonderwijs in de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR)

Ernest Maes

Ernest Maes behoort tot die generatie musici – pedagogen die een ongehoorde activiteit ten toon spreiden met een enthousiasme dat bewondering én verbazing wekt. De sonore stem van Ernest schalde in de gangen van tal van muziekscholen verspreid over drie provincies. Les geven met volle overgave en tegelijkertijd solist – hoornist zijn bij de Antwerpse Filharmonie: daarbij bleef het niet.

Ernest had ook een briljante carrière als solist, ook internationaal, én als dirigent. Want hij studeerde niet alleen af voor hoorn, ook compositie en orkestdirectie nam hij er bij. Hij dirigeerde zowel het grote Opera als Symfonisch repertorium en had veel aandacht voor Jeugdorkesten van eigen bodem.

Navigate